lauantai 19. tammikuuta 2013

Viikko aikaa rogainingin EM-kisoihin

Rogainingin Euroopanmestaruuskilpailut käydään tulevan viikon lauantain ja sunnuntain aikana Espanjassa La Llacunassa noin 70 km etäisyydellä Barcelonasta. Tiimistä karkeiloihin ottavat osaa JanneS ja JanneH, eri joukkueissa tosin. JanneS kisaa Pekka Pajusen kanssa ja JanneH suomalaisranskalaisessa joukkueessa Paul Galoden kanssa.

Teksti: JanneH

Kisakausi starttaa omalta ja JanneS:n osalta jo tammikuussa, kun Espanjan talvessa käydään 24 tunnin the Wild Boar Rogaining, joka on tänä vuonna saanut EM-arvon. Myös moni muu suomalainen on poiminut kilpailun kalenteriinsa, sillä ilmoittautuneiden joukosta löytyy peräti 30 saman maan kansalaista. Kaiken kaikkiaan metsään säntää 2-5 hengen joukkeita noin 250.

Kilpailun starttilaukaus lävähtää ilmoille lauantaina 26.1. klo 12:00 paikallista aikaa. Sitä edeltävän kahden tunnin aikana joukkueet ovat suunnitelleet reittinsä ja osa jo pilannut mahdollisuutensa menestyä. Kartan mittakaava on 1:25 000 ja koko suuruusluokkaa A2. Kilpailualue on vain noin 100 km2, mutta korkeuskäyrää riittää, joten etenemisvauhti on keskimääräistä hitaampi. Alueen laaksot sijaitsevat noin 500 m tasolla ja mäkien laet 900 m paremmalla puolella. Kulkukelpoisuus polkujen ulkopuolella on suurimmaksi osaksi huonoa, joten pääosa ajasta liikutaankin uria pitkin.

Ote kisa-alueen kartasta verrattuna Googlen satelliittinäkymään

Lämpötila kilpailun aikana pyörii -2...+8 haminoilla ja tämänhetkiset ennusteet lupaavat päiväsaikaan auringonpaistetta. Päivän pituus tosin on vain 10 tuntia, joten yösuunnistusta on tarjolla 14 tunnin verran. Tämä saattaa koitua monen joukkueen kohtaloksi, sillä jos hukkaa itsensä kartalta, voi sille olla hankala päästä. Lisäksi rastipisteet saattavat olla hankalia, jos ne sijaitsevat polkujen ulkopuolella rinteessä.

Rogaining ratkeaa usein siihen, kuinka tehokkaasti jaksaa kerätä pisteitä viimeisen viidenneksen aikana. Alkuvauhti on oltava maltillinen, jotta tossu liikkuisi kohtalaisesti vielä kisan loppupuolellakin. Erityisesti tiimillemme tämä on tärkeää, sillä molempia yhdistää kyky (vai taipumus?) startata kovaa. Lisäksi viimeisen neljän tunnin aikana on 40 % kisan valoisasta ajasta.

Kamat on pääosin jo pakattu, sillä lento Ranskan maalle lähtee huomenaamuna. Kilpailuun valmistaudutaan vajaan viikon verran Paulin luona Montpellierissä, joten jetlagikaan ei voi käyttää tekosyynä kilpailun lopputulokseen. Hiilihydraattitankkaus vedetään tällä kertaa siis patongilla ja valkoviinillä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti