Ratamestarina toiminut Pekka oli päättänyt, että tällä kertaa on rasteja sen verran paljon, että osallistujien ei tarvitse edes harkita kaikkien hakemista. Lisäksi jo yli viikon jatkuneet sateet olivat tehneet tehtävänsä ja pehmittäneet reitit huolella. Tämä ei kuitenkaan lannistanut parivaljakkoa reittisuunnitelmassa, jota jälkeenpäin voi ihan huolella luonnehtia yltiöoptimaaliseksi. Alla olevissa kuvissa näkyykin ensimmäinen suunnitelma, mutta luonollisesti ajatuksena oli oikaista tarvittaessa ja käytännössä näin kävikin.
Karttaosa 1.
Karttaosa 2.
Suunnitelmaa lähdettiin toteuttamaan sateisessa ja kuraisessa kelissä noin +4 asteen lämpötilassa. Me valittiin päälle kuorivaatteet ja talviajokengät. Mukaan otettiin 1,5 litran juomapussit reppuun ja evästä. Nesteen tankkauspaikkoja oli tiedossa reitin varrella ja kurakelissä juomarepusta on huomattavasti mukavampi juoda kuin kuraisesta pullonsuusta.
Heti lähdön jälkeen alettiin miettimään mitä me ei oltu huomattu kartalta, kun oltiin lähes ainoat, jotka aloittivat lähtemällä eteläpuolelle. Tarkoituksenamme oli aloittaa rastilta 51 ja jatkaa myötäpäivään kohti Seitsemistä. Toisaalta ajateltiin, että saadaan ajella rauhassa ja keskittyä vain omaan etenemiseen. Jo reitin alkuvaiheessa huomattiin sateiden tekemät vaikutukset maastoon. Metsäautotiet tuntuivat kuin olisi "hillossa" ajanut, kun teiden pinnat olivat pehmenneet ja rullaavuus ei todellakaan ollut parasta mahdollista. Seitsemisen läpiajo oli maisemiltaan parasta antia - kapeaa kangasharjannetta komeiden soiden ja suojärvien väleistä.
Rastille 55 ajettaessa alettiin ensimmäisen kerran miettimään mistä oikaistaan. Suunnitelma B oli ajaa nykyisen mukaisesti rastille 83 asti, mutta lähteä siitä sitten etelään ja noukkia matkalla olevat rastit 33 ja 63 ja siitä 76:n kautta maaliin. Rastilla 62 oli aikaa kulunut 3:55h ja matkaa maaliin oli vielä aika reilusti. Rastilta lähtiessä päätettiin kuitenkin lähteä ajamaan kohti 83:sta ja katsoa sitten siellä kuinka suoraan on ajettava maaliin, vai ehtiikö noukkia kaikki rastit väliltä. Esimerkiksi 33 oli viety Pirttivuorelle ja heti päätettiin jättää se väliin, koska se ei olisi sen nousun arvoista.
Kalliossa jouduttiin kuitenkin toteamaan, että nykyisellä vauhdilla ei tulla ehtimään 83:n kautta ajamalla maaliin ajoissa, ja todettiin, että on parempi lähteä laskemaan asfalttia etelään suoraan kohti Kurua ja rastia 57. Jonkin matkaa ajettuamme hyvin rullaavalla asfaltilla tultiinkin toisiin ajatuksiin ja päätettiin koittaa riskillä hakea 2 pistettä enemmän noukkimalla rasti 76 Iso Särkijärven rannasta. Päätettiin lähestyä rastia pohjoisesta Pyydysmäen kautta ja Honkajärven eteläpuolelta käännyttiin itään. Tämä osoittautui kuitenkin huonoksi valinnaksi. Pehmeät hiekkatiet ja huonot polut Pyydysmäestä etelään veivät liikaa aikaa ja joudutiin jättämään rasti 76 väliin, jotta olisi edes jotain mahdollisuuksia ehtiä ajoissa maaliin. Koivistosta runtattiinkin mahdollisimman suoraan kohti maalia, jonne saavuttiin ajassa 4:58:25. Eli otettu riski laukesi ja viimeinen tunti kisasta ajettiin ilman pisteen pistettä.
Lopullinen kuljettu reitti.
Lopulta saatiin kokoon 98 pistettä ja jäätiin voittajasta 5 pistettä ja 13 minuuttia. Jälkiviisaana olisi pitänyt ajaa asfalttia suoraan Kuruun asti ja noukkia 76:n etelän kautta. Tähän todennäköisesti aika olisi riittänyt. 83:n kautta vienyt reitti olisi vaatinut ainakin vartin lisäaikaa ja silloinkin se olisi ollut aika riskialtis reitinvalinta. Tosin se taitaa olla ihan normaalia, että näistä kisoista jää aina vähän jossiteltavaa. Kokonaismatkaa kertyi GPS:n mukaan 87,6 km, johon kyllä näissä olosuhteissa voi olla tyytyväinen.
Tapahtuma oli hyvin järjestetty ja oli mukavaa kun oli paljon rasteja ja reitinvalintaa. Näistä kartoista riittää vielä opittavaa, kun käyttää enemmän aikaa ja yrittää suunnitella optimaalista reittiä. Lopussa saatiin nauttia lämpöisestä puusaunasta ja erinomaisesta keitosta. Iso kiitos järjestäjille ja kanssakilpailijoille sekä onnittelut voittajille Jonille ja Matille. Ensi vuonna uudestaan!
-Reijo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti