Teksti: JanneS
Yleistä kilpailusta
Someron yörogainingin osallistujamäärä tuplaantui edellisvuodesta ja sen verran hyvin järjestelyt sujuivat tänäkin vuonna, että toivon mukaan järjestäjät jaksavat järjestää kilpailua jatkossakin. 30 euron joukkuekohtaisella osallitumismaksulla sai kolme karttaa, kahvia, mehua ja pullaa lähdössä, maalissa puuroa, sipsejä jne. ja saunakin kuului hintaan. Lisäksi arvontapalkintoja oli suhteessa osallistujamäärään enemmän kuin olen missään ikinä ennen nähnyt. Normaalihinta muissa vastaavan tasoisesti järjestetyissä tapahtumissa on yleensä 50 euroa per henkilö.
Rastin 168 lähettyviltä (kuva otettu rasteja pois haettaessa) |
Reittisuunnittelu
Ratamestari oli luonut onnistuneen radan, jossa oli paljon erilaisia vaihtoehtoja ja useat kärkitiimeistä menivätkin erilaisia reittejä. Päänvaivaa meille aiheutti suunnitteluvaiheessa Liesjärven kansallispuistoon sijoitetut 8 rastia, joista saisi yhteensä 59 pistettä. Rastit olivat näennäisesti lähellä toisiaan, joten pakkohan reitti sinne oli piirtää. Ongelmaksi muodostui se, että Liesjärven alue oli kartan koillisosassa kaukana kilpailukeskuksesta ja sinne meno- ja paluureittejä oli rajoitetusti. Ensimmäinen reittisuunnitelma jonka piirsin oli 70 km kuljettua matkaa, joten jouduimme uudelleen miettimään reittiä ja seuraavassa versiossa mittaa jäi vielä 60 km, kuitenkin siten että lopussa oli oikopaikkoja.
Toteutunut reitti, lähtöpaikalta vastapäivään. Karttapohjasta kiitokset Niilos MC:lle |
Lähtö
Kilpailukeskuksen ympärille sijoitetut kolme rastia aiheuttivat sen, että lähes 50 joukkuetta hajaantuivat hyvin tehokkaasti eri suuntiin jo heti alusta. Me haimme kaksi lähirastia (161 ja 153) ja suuntasimme etelään hakien sieltä kaikki rastit (164, 154, 175, 168, 160, 177, 159 ja 156). Suunnistus sujui ilman suurempia ongelmia ja rastitkin löytyivät hyvin. Vaikka juoksu kulki ihan hyvin, metsäoiot olivat sen verran hitaita että olimme juuri ja juuri aiotussa 60 km kisavauhdissa alkumatkasta.
158:lla päätimme että haemme vielä lisälenkillä teitä pitkin 138:n jälkeiset 59:n ja 157:n. Molemmat olivat lähellä tietä, ja helppoja, mutta tämä vajaan 4 km lisälenkki vei vähän vajaat puolituntia, joka sitten osaltaan vähensi ratkaisevasti pelivaraa lopussa. Jälkiviisaana voi nyt todeta että tässä kohtaa olisi kannattanut mennä 138:lta suoraan 136:lle, kun muutenkin olimme hyvin tiukilla reittisuunnnitelman vaatiman etenemisvauhdin kanssa, mutta jatkoimme alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.
Olimme jo aluksi päättäneet olla menemättä Salkolanjärven ja Liesjärven toiselle puolelle hakemaan aika hajanaisesti sijoiteltuja rasteja, joten etenimme 136 - 167 - 114 - 135 - 124, jossa sitten tuli ensimmäinen pummi. Rasti oli sijoitettu rantaan kanavan kohdalle, mutta jatkoimme tien viertä liian pitkälle ja vasta kunnan rajan näkyessä tajusimme kääntyä takaisin ja mennä etsimään rastia järven rannasta (n. 7 min pummi). Olimme tähän asti vielä suurin piirtein aikataulussa, 4 tuntia tuli täyteen hiukan ennen 124:sta ja matkaa tuolloin oli kertynyt 29 km.
Liesjärven kansallispuisto ja maaliintulo
Liesjärvelle näennäisesti läheiseen ryppääseen sijoitellut rastit sitten osoittautuivatkin huomattavan paljon hitaammiksi hakea kuin olin ajatellut tai varautunut. Ajattelin, että polut olisivat jonkin verran hitaampia juosta, mutta en silti ollut vielä kovin huolissani ja ajattelin että ehdimme maaliin loppureitin hiukan oikaissen mutta silti ihan hyvin pisteitä keräten. Todellisuus kuitenkin oli toinen, vaikkemme tehneet mitään isoja virheitä, polut ja metsäoiot olivat niin hitaita, että meillä oli enää 2 tuntia aikaa kun pääsimme 129:lle, josta oli ainakin 15 kilometriä suorinta järkevää reittiä maaliin. Mietin jopa etelän kautta menoa, mutta koska olimme jo hakeneet kaikki rastit siltä suunnalta, olisi se tarkoittanut reilua 10 kilometriä ja 0 pistettä, joten jatkoimme riskillä pohjoiseen.
Ensimmäinen rasti jonka jätimme hakematta oli 117, josta olisi saanut 400 metrin pistolla 7 pistettä. Haimme sen jälkeen matkalta vielä 126:n joka oli n. 15 metrin päässä tiestä mutta jätimme 8 pistettä 148:lle kun sinne olisi pitänyt tehdä toinen 400 metrin pisto. 145:n päätimme hakea, kun sen kautta maaliin menevä reitti oli yhtä pitkä kuin muutkin vaihtoehdot, mutta teimme vielä viimeisen virheen kun lähdimme yrittämään Hirsaidankallioiden pohjoispuolella olevan pisteviivapolun kautta menevää n. kilometrin suorempaa reittiä kuin mitä teitä pitkin menevä reitti olisi ollut. Polkua ei koskaan löytynyt ja viimeinenkin toivo ehtimisestä ajoissa maaliin meni melkein kilometrin rymyämiseen ryteikössä. Vaikka tiekierto olisi ollut pidempi, olisi siihen mennyt n. 10 minuuttia vähemmän aikaa.
Kuva epävirallisista 8h sarjan tuloksista |
Jälkikäteen on kiva jossitella, ja olisihan sijoitus ollut aika paljon parempi JOS olisimme ehtineet maaliin ajoissa ja JOS olisimme ehtineet hakea läheltä ohitetut 24 pistettä, mutta tällä kertaa näin. Emme olleet ainoat joille Liesjärven rastit tuottivat yllätyksen, viimeinen maaliintulija myöhästyi tunnin ja muillakin oli paluumatka Liesjärveltä ollut suorempi kuin alkuperäiset suunnitelmat olisivat antaneet olettaa.
Hyvä harjoitus kaiken kaikkiaan. Juhalla oli lopussa sen verran enemmän virtaa, että perässä pysyäkseni jouduin juoksemaan ihan rajoilla viimeiset kaksi tuntia, sen päälle että ensimmäiset kuusikin tuntia etenimme reippaampaa vauhtia kuin yleensä. Yhteensä edettyä matkaa kertyi 56 kilometriä. En muista koska viimeksi olisin ollut näin poikki maalissa. Nukuin heti maalipaikalla 1.5 tuntia, kotona päälle toiset samanlaiset päiväunet ja seuraavana yönä melkein 14 tuntia yhteen putkeen.
Kiitokset vielä järjestäjille hyvin järjestetyistä kisasta! Toivottavasti näemme samoissa merkeissä ensi vuonna.
Kiitokset kisakertomuksesta! Hyvin olette jaksaneet edetä. Data Rangersin porukalla selvisimme noin 54km matkalla ja tärväsimme tyhmyyttämme varmaan 30 minuuttia, josta rastin 167 ojanristeystä haravoimme avohakkuulla 20 minuuuttia. Tässä reitin rastit vertailun vuoksi 174-165-166-169-137-170-149-145-146-150-147-148-126-117-116-125-129-115-118-130-119-134-124-135-114-167-136-157-59-164-154-175-168
VastaaPoista