tiistai 11. toukokuuta 2010

Spring Adventuren jälkipyykki - kommentteja ja analyysiä

Yleistä kisasta

Spring Adventure oli hyvin järjestetty, ja erittäin mukavaa oli nähdä lajin kasvanut harrastajamäärä lähtöviivalla, suunta on oikea. Erityisen mukavaa oli kerrankin päästä suunnistamaan kunnon suunnistuskartoilla, näissä mittelöissä kun usein joutuu tihrustamaan reittiä 1:30000 tai 1:40000 kartoilta, jolloin tuurilla on joskus enemmän tekemistä lopputuloksen kanssa kuin varsinaisella suunnistustaidolla. Tosin oma suunnistamiseni jäi hyvin lyhyeksi karttatelineen muovin sanottua sopimuksensa irti CP11:llä. Sen jälkeen keskityin lähinnä roikkumaan JanneH:n perässä, sekä pyörällä että juosten, välillä paremmalla ja välillä huonommalla menestyksellä.

Yhden kohdan reitistä voisin vielä nostaa ylös JanneH:n kisaraporttiin lisäksi, eli reitti rastilta 17d rastille 18. En tiedä, moniko tiimi huomasi ilmoittautumispaikan seinälle laitetun lisäkartan, johon oli merkitty tiepätkä ja lisäkommentti, että kannattaa huomioida kyseinen tiepätkä reitin suunnittelussa. Kyseistä tietä ei näkynyt yhdessäkään virallisista 7 kartasta, joita kisaan sai ja itse hahmotin vasta n. 15 minuuttia ennen lähtöä, että sitä kautta ajaessa pääsee taatusti nopeammin rastille 18 kuin seurailemalla 17a:n kautta menevää reittiä takaisin junaradan yli. Parhaiten tuon eron reiteissä näkee vertaamalla meidän reittiä Avanade Multisportin reittiin, joka löytyy heidän blogistaan.

Yhteensä matkaa kisassa tuli reilut 60km, josta alun melonta oli ennakkotiedoista poiketen GPS-datan perusteella n. 5 km. Juoksua/suunnistusta tuli yhteensä reilut 12 km ja pyöräilyä n. 43km, josta ehkä n. 10km oli polkuja pitkin ja loput asfalttia tai hiekkatietä. Tuo jako vastaa aika hyvin perus multisport cupin kilpailua kilpasarjassa.

Tuloksista

Miesten sarjan lopputuloksissa ei ollut mitään kovin yllättävää. Tiimit, jotka olivat hyviä viime vuonna, olivat hyviä nytkin. Multisport.fi:n vauhtiin ei kellään ollut mitään sanottavaa, sen verran ylivoimaisesti Janne&Eepo veivät kisan nimiinsä. Seuraavia sijojakin miehittivät kokeneet seikkailu-urheilijat. Yhteensä miesten sarjan koko radan suoritti 13 joukkuetta, joiden lisäksi ainakin Avanade Multisport kiersi kyllä koko radan mutta pienen leimauskömmähdyksen johdosta lopun sprintissä jäi yksi rasti välistä, ja sijoitus tippui 4 sijaa alemmas.

Meidän osaltamme 6. sija olisi ollut suunnistuksen puolesta hyvinkin saavutettavissa, jos allekirjoittaneen päivän vauhti olisi ollut lähelläkään tiimikaverin vauhtia. Vahvuutena meillä oli erittäin hyvä suoritusvarmuus ja nopeat vaihdot, huollot ja leimaukset. Tästä on hyvä lähteä parantamaan suoritusta.

Sekasarjassa vauhdin osalta dominoivat Omjakon Ampiaiset, jotka olisivat komeasti ehtineet kyllä kiertää miesten sarjan radankin annetussa ajassa ja sijoituskin olisi ollut varmasti selkeästi top 5:n sisällä. Valitettavasti väärä leimaus tiputti heiltä yhden pisteen, jonka turvin hyvän suorituksen tehnyt Goblins vei sarjan voiton. Omjakonin puolustukseksi voisi kyllä mainita, että väärä leimaus tuli aika tulkinnanvaraisessa paikassa Kisakalliolle tullessa. Alueella oli useita rasteja kyseisen rastin lisäksi, eivätkä järjestäjät olleet ilmoittaneet rastien koodeja, jotta rastin oikeuden voisi varmuudella tarkistaa ennen leimausta. Jatkossa toiveena on, että jos rastiympyrässä on useampia rasteja, pitäisi kilpailijoilla olla tiedossaan rastikoodit. Toki vielä parempi olisi, jos kaikkien rastien koodit olisivat reittikirjassa, silloin kenellekään ei voi olla epäselvää, onko kyseessä oikea rasti vai ei.

Naisten sarjassa voiton vei hiiltomiesten II joukkue. Multisport.fi 2 ei ollut kisassa mukana ollenkaan. Mielenkiintoisena sivuhuomautuksena seka- ja naisten sarjoista ilmeisesti vain Omjakon ja Goblins kävivät hakemassa ratamestarin pelottelun jälkeen CP11:n, vaikka aikaa useammallakin joukkueella sen hakemiseen olisi ollut. Katsoin omasta GPS-datastamme ja meillä sen hakemiseen meni n. 9 minuuttia.

Meille ja monille muillekin oli hyvä, että ratamestarin arviot suoritusajoista olivat reilusti yläkanttiin. Alustavan laskelman mukaan 4:45 ihanneaikaan kun laskin päälle vähän varokertoimia, niin päädyin arvioon, että olemme maalissa 5:40, jos kierrämme koko radan, jolloin meidänkin olisi kannattanut oikaista CP11. Onneksi olimme kuitenkin hereillä siinä vaiheessa ja päätimme hakea kyseisen rastin.

JanneS

Muiden tiimien kisaraportteja:

Multisport.fi
Omjakon
Rahtiklinikka
Avanade Multisport

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti