lauantai 10. huhtikuuta 2010

Kalusto kuntoon kautta varten

Kevät tuli ja lumet ovat sulaneet pois, joten viimeistään nyt on hyvä aika alkaa viritellä kalustoa kisakuntoon kautta varten. Keväällä tärkeimpänä toimenpiteenä on fillarin vuosihuolto, jossa käydään läpi lähes kaikki mahdollinen. Tärkeimpänä tietenkin sellaiset paikat, joita ei ihan joka viikko ehdi putsata.

Ensimmäinen askel pyörän vuosihuollossa oli puhdistaa kaikki lika, jonka rungosta sai irti suhteellisen kivuttomasti purkamatta mitään. Hiekkaa tuntui olevan niin paljon, että mitään paikkaa ei viitsinyt avata, ennen kuin ylimääräinen lika oli saatu pois. Tarkoitukseen sopi hyvin märkä rätti.

Kiekkojen puhdistus sujuu normaalisti parhaiten siten, että pesee vanteen vanhalla tiskiharjalla altaassa juoksevan veden alla. Sen jälkeen kuivaa vanteen rätillä ja puhdistaa pinnat. Myös jarrulevyt on hyvä irrottaa, jotta kiekot puhdistettua niiden takaa hyvin.

Talven aikana ketjuja oli tullut vaihdettua ehkä kerran ja muutenkin putsattua ilmeisesti aika harvoin. Ketjujen vaihto on suhteellisen sujuvaa, kun käyttää esimerkiksi tälläisiä pikalenkkejä. Ketjut pois ja useamman kuukauden mehukanisterissa polttoöljyssä lionneet ketjut tilalle. Takarataspakan puhdistus onnistuu parhaiten irrallaan, samoin etulehtien.

Täysjoustossa kaikkien linkun osien puhdistaminen hyvin lienee mahdotonta, jos linkkuja ei pura osiin. Samassa yhteydessä on hyvä tarkastaa laakerien kunto, ja ottaa takaiskari käsittelyyn. Linkkujen kasaaminen uudelleen vaatii hieman kärsivällisyyttä, sillä laakerien molemmin puolin on kaksi sisäkkäistä prikkaa, joiden tulee pysyä tarkasti paikallaan, jotta tappi menee läpi. Myös kasaamisjärjestystä on syytä miettiä etukäteen.

Takaiskarina toimivan Fox RP23:n huolto olisi liikkeessä maksanut 49 euroa, mutta suurin ongelma oli siinä, että liike sijaitsee Tampereella. Youtube-video, jossa tiviisteiden vaihdot ja putsaus tehdään 10 minuutissa, rohkaisi sen verran, että päätin tilata tiivistesarjan ja hoitaa vaihtotyön itse. Samalla tuli opittua uutta, eikä vaihto tosiaan mitenkään vaativa työ ollut. Hintaa tiivistesarjalle tuli noin 20 euroa, kun sen tilasi Briteistä.

Työn suorittaminen vaati hiukan enemmän väkivaltaa kuin ohje antoi ymmärtää, mutta tärkeintä oli kuitenkin olla varovainen ja olla naarmuttamatta liukupintoja. Ilmapöntön avaaminen ei onnistnut ihan käsin, vaan työssä oli käytössä Biltemasta ostettu halpa suodatinavain, jota ei saanut säädettyä riittävästi, vanha sisäkumi ja traktorin lattiamatosta leikattu kuminpala. Sitten vain ruuvimeisselillä tiivisteet pois, uudet tilalle ja iskari läjään.

Kaikki tämä on tullut tähän mennessä tehtyä, mutta vielä tekemättömänä huoltotyönä odottaa jarrujen ilmaus. Samalla vaihtuvat alle uudet palat, kunhan DHL saa tuotua paketin perille. Ainakin takajarrussa tuntuu vuoden ajon jäljiltä olevan ilmaa, sillä kahva painuu hitaasti lähes pohjaan saakka, jos vain haluaa painaa.

Sen jälkeen vain rasvaa ketjuihin ja vaijereihin, ja treenaamaan. Lumien sulaminen metsästä kestänee vielä pari viikkoa, jonka jälkeen pääsee rymistelemään polkuja kunnolla. Nyt pitää lähinnä nauttia puhtailla asvalttiteillä ajosta.

JanneH

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti