maanantai 13. toukokuuta 2013

Spring Adventuresta sekasarjan voitto, miesten kilpasarjasta hopeaa

Vuoden ensimmäinen multisport-kisa Spring Adventure sujui tiimin osalta loistavasti. Reijo ja Anu nappasivat sekasarjasta voiton ja JanneH ja Jussi sijoittuivat kivikovassa miesten kilpasarjassa toiseksi. Lämpimässä kevätsäässä Nummi-Pusulan metsissä rymysi kaikkiaan noin 200 seikkailijaa ja puitteet olivat jälleen kerran huippuluokkaa.

Teksti: Janne Hietala

Ennakkoon kisaa pähkiessämme totesimme Jussin kanssa, ettei se sovi kovinkaan hyvin meille. Molempien harjoittelu alkuvuoden aikana oli painottunut vahvasti juoksuun, eikä kilometrejä fillarilla ollut juurikaan kertynyt. Miesten sarjan reitillä kaikki juoksu oli alussa ja sen jälkeen jatkettiin pyöräosuudelle, jonka välissä oli melko pitkä melonta. Kajakissa ei kumpikaan ollut kovinkaan montaa tuntia istunut viime heinäkuun jälkeen, joten varsinaista edgeä muihin tiimeihin ei melonnassa ollut otettavissa.

Kilpailu alkoi jalan suoritettavalla muistisuunnistusprologilla, jossa haettiin kolme rastia siten, että rastilta löytyi karttaotteesta aina seuraavan sijainti. Reilulla päällä ollut ratamestari ei ollut vienyt rasteja mäen päälle vaan ne sijaitsivat suppien pohjilla, joilta tuli kuitenkin ihan mukavasti kiivettävää: syvimmistä kuopista noustiin 7-8 käyrän verran eli 35-40 metriä. Kahdella rastilla emme onnistuneet paikantamaan seuraavan sijaintia, joten ei auttanut muuta, kuin liittyä kärkiletkaan. Siinä maailmanluokan hapenottokyvyn kaverit vetivät sellaista haipakkaa, että prologin jälkeen pohkeet olivat mukavasti hapoilla.

Ny rillataan. Kuva: Liisa Paakkanen

Prologista jatkettiin suunnistusosuudelle, joka oli varmasti vaikein, mihin on multisport-kisoissa törmännyt. Alkupään rasteja jouduttin arpomaan jonkun verran, osaa enemmän ja osaa vähemmän. Seitsemänneltä rastilta saakka päästiin kuitenkin Levijoen Samin vetämään letkaan ja sen jälkeen mentiiinkin aika mukavasti. Vauhti oli sopivaa, reitinvalinnat hyviä ja suunnistus sujuvaa. Suunnistusosuuden jälkeen oli trapetsiquest, jonka Jussi suoritti vakuuttavasti sen jälkeen, kun olin itse lentänyt maahan.

Suunnistusosuuden kartta sinnepäin suunnitellulla reitillä

Nopean vaihdon ansiosta pääsimme pyöräosuudelle tekemään omaa suoritustamme ilman muita. Suunnistus sujui hyvin ja rastit löytyivät sukkana. Yhdellä välillä merkittyä polkua ei ollut ja jouduimme tunkkaamaan mäen yli, mutta samaa reittiä olivat menneet ilmeisesti muutkin joukkueet. Parissa paikassa näimme takanatulevia joukkueita ja erot näyttivät kasvaneen hieman. Kärjessä meneviä joukkeita ei näkynyt ja erot olivat selviä.

Pyöräilyn kartta reitinvalinnoilla, joista poikettiin useassa kohdassa

Melonta alkoi Pusulanjärven pohjoispäästä ja toinen rasti sijaitsi etelään lähtevän joen sillalla. Siellä oli quest, jossa piti hakea peilikuvakarttaan piirretyt kaksi rastia numerojärjestyksessä. Ensimmäinen löytyi helposti, mutta toista haimme jonkin aikaa. Palasimme uudelleen katsomaan karttaa, ja järjestäjä totesi, että rasti on ilmeisesti pudonnut veteen, eikä sitä tarvitse etsiä. Takaatulleet joukkueet saivat saman informaation heti ja pääsivät kantaamme, kun lähdimme melomaan jokea alavirtaan päin.

Kääntöpaikalla selvisi, että edessämme on kolme joukkuetta lyhyin välimatkoin ja ero meihin selvä. Takaa tullut virolainen Heiti Hallikman ja Silver Eensaaren joukkue Sinimustavalkoinen totuus kuittasi meidät jokiosuudella, mutta löysimme melonnan viimeisen rastin nopeammin ja saimme noin 50 metrin kaulan vaihtoon tullessa. Eroa kärkikolmikkoon oli 15 minuuttia. Luvassa oli siis kova taistelu neljännestä sijasta. Kokonaisuudessaan melonta kesti yli kaksi tuntia.

Maalia ennen oli vielä muutama rasti pyörällä. Virolaiset pääsivät edellemme eri reitinvalinnalla, mutta ajoimme heidät nopeasti kiinni. Sen jälkeen ajettiin hetken matkaa rauhassa ilman isompia vetohaluja. Otin suunnistusvastuun ryhmän keulalla ja saimme ennen rastia olleessa jyrkässä ylämäessä hieman eroa, jolloin päätimme iskeä niin paljon kuin lähtee. Yllätykseksemme rastilta lähdettäessä Janne Monosen ja Ari Luusuan Multisport.fi tuli vastaan ja myös Auvisen Mikon kipparoima Auringonlaskun ratsastajat oli vain muutaman minuutin edellämme. Tästä saimme lisää voimaa ja nousimme toiselle sijalle kolme rastia ennen maalia. Muut joukkueet olivat tehneet huonoja reitinvalintoja suoraan metsien läpi, kun me kiersimme aina ajettavia polkuja, joten isot erot oltiin saatu kurottua.

Loput rastit sijaitsivat mäkien päällä ja muilla tiimeillä alkoi olla raskas jalka, kun me taas pystyimme ajamaan mäet ylös hyvällä iskulla. Reitinvalinnat lopussa otettiin varman päälle ja viimeiseltä rastilta ajoimme maaliin isoja teitä pitkin. Virolaiset pääsivät vielä iskuetäisyydelle suoraviivaisella reitinvalinnalla metsän läpi, mutta saimme tiellä eron pidettyä ja ehdimme maaliin toisina noin vartin erolla Team Neon Sportin Mäkelän veljeksiin. Virolaisilta puuttui alkupuolelta yksi leimaus, joten kolmanneksi nousi Multisport.fi.

Kilpailu sujui tuloksellisesti yli odotusten ja suurimpana syynä tähän oli pyöräilyssä hyvät reitinvalinnat ja sujuva suunnistus. Melonnassa teimme perussuorituksen näillä pohjilla, mutta juoksuosuuksilla harjoittelu ei juurikaan näkynyt. Tai ehkä eniten näkyi se, ettei kisavauhtista juoksua ole tehty kovinkaan paljon vaan harjoittelu on tähdännyt lähinnä pitkiin vuorijuoksuihin.

Sekasarjassa tiimille tuli vieläkin kirkkaammat mitalit, kun Reijo ja Anu kolasivat sarjan tyylikkäästi. Reitti sekasarjassa oli hieman lyhennetty versio miesten reitistä, tosin osuusjärjestys ja kilpailun luonne sen myötä erilainen.

Reijo ja Anu vaihtavat pyöräilystä melontaan. Kuva: Liisa Paakkanen

Toukokuun tiivis kisatahti saa päätöksensä ensi viikolla, kun matkaamme torstaina Jussin ja Leinon Johannan kanssa Viroon EXTAR 48h:hon. Siellä vastassa on kovia sekajoukkueita niin Suomesta kuin Virostakin.